Online Library TheLib.net » Kamus Peribahasa Melayu-Inggeris (Dictionary of Proverbs Malay-English)
cover of the book Kamus Peribahasa Melayu-Inggeris (Dictionary of Proverbs Malay-English)

Ebook: Kamus Peribahasa Melayu-Inggeris (Dictionary of Proverbs Malay-English)

00
28.01.2024
0
0
Publisher: PTS Professional Publishing Sdn Bhd
Publication date: 2007
ISBN: 978-983-3586-26-4
Number of pages: 87
Language:Malay/English
This Bilingual dictionary is intended specifically for those who want to master both languages, Malay and English, especially in conversation and writing. This dictionary is useful especially for teachers, students, journalists, writers, and translator of English and Malay.
Kamus Peribahasa Inggeris-Melayu ini adalah sebuah himpunan peribahasa Inggeris yang lazim digunakan dalam pertuturan dan tulisan, yang ada persamaannya dengan peribahasa Melayu.
Periataan peribahasa disebut ‘proverb’ atau ‘saying’ dalam bahasa Inggeris. Peribahasa biasanya digunakan oleh generasi lama dalam perhubungan dan interaksi lisan lebih daripada tulisan. Tetapi dengan adanya perkembangan media cetak, peribahasa Inggeris telah berkembang hingga termasuk di dalamnya kata-kata bestari yang diucap oleh penulis dan pemikir agung daripada bahasa-bahasa lain yang telah diterjemahkan ke dalam bahasa Inggeris. Peribahasa yang selari daripada bahasa-bahasa lain turut memperkayakan bilangan peribahasa Inggeris.
Peribahasa adalah perhiasan bahasa. Peribahasa yang baik tidak akan hilang ditelan masa. Karam Singh Walia seorang wartawan TV3 bersemangat dan sering menggunakan peribahasa Melayu di akhir laporannya. Apa yang menariknya, pemilihan peribahasanya cukup memberi impak kepada penonton.
Peribahasa Inggeris di dalam buku ini disusun mengikut abjad dan ditulis dengan cetak tebal. Maksudnya ditulis di bawahnya. Dalam banyak hal, peribahasa Inggeris yang tidak ada maksud berlapis amat mudah difahami, Walau bagaimanapun, contoh penggunaannya diberi dalam bahasa Inggeris. Peribahasa Melayu yang sama maksudnya dengan peribahasa Inggeris itu dimasukkan di bawah ayat dan ditandakan dengan pb iaitu peribahasa dihujungnya.
Download the book Kamus Peribahasa Melayu-Inggeris (Dictionary of Proverbs Malay-English) for free or read online
Read Download
Continue reading on any device:
QR code
Last viewed books
Related books
Comments (0)
reload, if the code cannot be seen